Someroolit selventävät työnkulkuja

MISTÄ SOMEROOLIEN ERIYTTÄMISESSÄ ON KYSE?

Mitä tilalle kun firman someviestintä maistuu asiakkaiden mielestä puulta ja toistaa kuukaudesta toiseen samaa kaavaa? Monen organisaation someviestintää voisikin verrata tilanteeseen jossa soittoruokalan dj soittaa yhtä ja samaa biisiä illan alusta loppuun. Kävisikö flaksi?

Entä mikä neuvoksi kun asiakkaat piipahtavat firman verkkosivuilla vain muutaman sekunnin ajan ja niinpä myyntiliidien määrä sekä konversio jäävät olemattomiksi?

Usein on kyse siitä että on itse asiassa katettu vain pieni osa niistä välttämättömistä toimenpiteistä joista verkkomarkkinointi tänä päivänä koostuu. Oikein toteutettu verkkoviesintä onnistuu parhaiten kun sisällöntuotantoa tehdään välineille ominaisella tavalla ja niin että asiakkaan tarpeet todella huomioidaan viestinnän sisällöissä. Näin ei yllättävän usein ole. Tilalla on monasti jonkinlainen yksinkertaistettu sisältöpuuhastelu joka ei sellaisenaan tuo tuloksia sillä toimenpiteitä ei ole suunniteltu verkkoviestinnän kokonaisuuden ehdoilla.

Henkilöstön someroolitus selkeyttää yrityksen verkkoviestinnän työnkulkua ja tehtäviä. Roolituksen avulla saadaan helpommin aikaan asiakkaita houkutteleva ja palveleva verkkoviestinnän ja markkinoinnin kokonaisuus.

Someroolitus kirkastaa työnjaot ja työnkulut jolloin jokainen mukanaolija, kumppanit ja alihankkijat mukaan lukien ymmärtävät millä tavoin kukin omassa roolissaan toimii, miksi toimii, milloin toimii ja miten yhdessä tehty työ kumuloituu vaikuttavuudeksi.

Somen kymmenet kanavat, lukuisat työkalut ja sadat säikeet synnyttävät helposti mielin määrin aikaavievää puuhaa mutta vain vähän tulosta. Kun yksittäisen asiakkuuden hankintakuluja aletaan oikeasti ynnätä yllätytään monasti.

Mikä onkaan koko touhun panos-tuotossuhde ja mitä yksittäisen asiakkaan hankinta oikeastaan maksaa?

Jostain syystä vain harva asiakas todella ”seuraa” yritystä tai organisaatiota ja suurella vaivalla tehdyt sisällöt ja kampanjat painuvat minuuteissa somen tuhansien viestien virtaan.

Ylläpidettyjen kanavien ja keskustelujen haasteena on usein ostajaa oikeasti houkuttelevien sisältöjen tuottaminen. Tehtävä ei ole suinkaan helpoimmasta päästä sillä samoja säikeitä täyttävät myös tuhannet muut huomion tavoittelijat jolloin viesteistä tulee helposti puisevaa toistoa ja ennalta arvattavia mainoslurituksia. Ne eivät asiakkaisiin enää tehoa.

Siksi ei ole samantekevää miten somekanavia operoidaan tai minkälaista sisältöä tuotetaan. Hyvän somettamisen ja verkkodialogin tunnistaa helposti. Se lisää uusia asiakkuusliidejä, ostamiseen johtavaa konversiota ja tuo myyntiä. Tuhansien klikkausten mittaamisen asemesta kannattaakin panostaa klikkausten määrän asemesta sisältöjen ja vuorovaikutuksen laatuun.

Someroolitus on tällöin keskeisessä asemassa. Kun someroolitus on ajatuksella tehty voidaan poistaa turhan työn tekemistä ja säästä valtavasti sekä aikaa että rahaa tuloksen parantuessa.

Oli tarpeesi sitten oppimiseen, verkkostrategiaan, viestintään tai työnkulkuihin liittyvä, niin tarjoamme sinulle ilmaisen tunnin mittaisen verkkoauditoinnin organisaation tilanteen arvioimiseksi. Saat keskustelun päätteeksi sähköpostiisi tiivistelmän niistä toimenpiteistä mitkä koit olennaisiksi organisaatiosi kannalta.

Global taskforce of likeminded strategy & communication professionals

N. A. Osaran kuja 4 B

00790 Helsinki

Copyright Likeminds 2019