Tunnetko organisaatiosi todelliset tiedonkulun esteet ja virtauksen ahtaumat?
”Monessa yrityksessä päivittäisestä työajasta kuluu jopa 64 % viestintään – ja 24 % siitä jo kerran esillä olleen tiedon uudelleen etsimiseen.”
Viestien määrän lisääntyminen ei ole ymmärryksen kasvun tae. Monen modernin työkalun ongelma on siinä, että niiden myötä viestien määrä moninkertaistuu ja käy samalla niin että tilannekuva ja viitekehys hajoavat. Etenkin viitekehyksen eli kontekstin merkitys on mutkistuvan tiedon näkökulmasta kriittisen olennainen. Jos tiedon viitekehys häviää, ei yksittäisillä tietofragmenteilla ole juurikaan arvoa. Sähköisen sälän joukosta on kuukauden kuluttua hankala löytää tarvitsemaansa saati sitten ymmärtää mistä olikaan kyse.
Epäselvä tieto vaikuttaa organisaation toimintaan monella tasolla. Puuttuva informaatio vaikeuttaa johtamista, tilannekuvan hahmottamista, työohjeiden antamista, asiakkuuden hoitoa ja näiden myötä myös suoraan tuloksen tekemistä.
Viitekehyksen ja kontekstin hajoaminen tarkoittavat käytännön tasolla myös sitä, että asiakkaan saama kokemus organisaation tarjoamasta palvelusta heikkenee, josta puolestaan seuraa ajan myötä myynnin lasku ja vaarana on että hartaudella hankittu asiakas etsiytyy muualle. Tiedonkulun sujuvoittaminen on siis asiakkaan saaman hyödyn varmistamista ja kehittämistä joka puolestaan näkyy suoraan viivan alla.