Mikä on oikeasti olennaista?
Kun on kyse sähköisen viestinnän ja sosiaalisen median auditoinnista kannattaa olla rehellinen. Sähköinen viestintä on tappiinsa täynnä täysin keinotekoisia parametrejä ja toinen toistaan nohevamman näköisiä tulosten esitystapoja.
Jopa alan johtavat ohjelmistot mittaavat kymmeniä ja satoja parametrejä joilla ei oikeastaan ole kovinkaan paljoa tekemistä viestinnän varsinaisen vaikuttavuuden kanssa. Mittarit tunnetaankin nimellä ”Vanity Metrics” eli turhamaisuuden mittareina.
Satojen ohjelmistojen mittareille on tyypillistä että ne mittaavat kaikkia niitä asioita joita on helppo mitata. Kun jokainen klikkaus jättää verkossa jäljen on suuri houkutus perustaa mittaaminen määrällisiin muuttujiin kuten klikkauksiin, katselukertoihin, näytön kestoihin ja niin edelleen.
Nämä mittarit eivät oikeastaan kerro meille paljon mitään laadullisesti merkittävää liiketoiminnan tai organisaation viestinnän tavoitteiden näkökulmasta.
Mitä tekijöitä kannattaa huomioida sähköisen verkkoviestinnän suunnittelussa?
Jokainen organisaatio ja sen henkilöstö muodostavat omanlaisensa yhteisön omine vahvuuksineen ja mielenkiinnon kohteineen. Viestinnän suunnittelun ei siis pidä ensimmäisenä alkaa työkaluista vaan organisaation tavoitteista, sen asiakkaiden tarpeista ja henkilöstön valmiuksista. Kun suunnitelmien pohjaksi otetaan organisaation olemassa oleva tapa toimia on paljon todennäköisempää että verkkoviestintä tuo myös tuloksia. Verkkoviestinnän suunnittelu kannattaa aloittaa perehtymällä organisaation omiin vahvuuksiin auditoinnin ja sparrauksen avulla. Kun strategian tausta on vakaalla pohjalla voidaan edetä kohti organisaation omaa verkkoviestinnän strategiaa.
Verkkostrategian suunnittelu luo organisaatiolle yhteisesti ymmäretyn toimintamallin jonka avulla se voit tahdistaa koko henkilöstön voiman yhdessä jaetun päämäärän taakse. Mikäli suinkin mahdollista suosittelemme että verkkoviestinnän suunnittelu tehdään osallistamalla jokainen toimintaan jatkossa liittyvä henkilöstön jäsen.
Tässä lista niistä perusasioista joiden yhteinen läpikäynti luo pohjan verkkoviestintästrategian suunnittelulle:
Verkkoviestinnän tavoitteet (suhteessa muuhun viestintään)
Panos – tuotos analyysi, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei
Kvalitatiivinen analyysi / Return of Engagement (ROE)
Sisällöntuotannon suunnittelu
Sisällöntuotannon tuontanto- ja jakelutavat
Sisällöntuotannon roolit ja rutiinit (julkaise, huuhtele, toista)
Sisällöntuotannon hakukoneystävällisyys ja löydettävyys
Asiakaspalvelun rooli, dialogisuus, vastavuoroisuus
Keskusteluihin osallistuminen, kumulatiivisuus
Sanansaattaja- ja kumppanistrategia
Kilpailija-analyysi
Kuratointi, moderointi, fasilitointi
Osana muita kohtaamisia, tapahtumat, konferenssit, seminaarit, messut
Verkkoviestinnän ja printtimedian koordinointi
Kohderyhmien jakautuminen
Kohderyhmien mielenkiinnon kohteet ja kontekstit
Eniten hakukoneiden avulla etsityt sisällöt
Viestinnän ja kanavien koheesio
Käytettävien työkalujen todellinen substanssi
Kanavaprofiilien hallinta
Käyttäjäprofiilien hallinta
Kanavaprofiilien valmiusaste
Työtapa:
– sovitaan tapauskohtaisesti organisaation tilanne ja tarpeet huomioiden
– työpajat, verkkotyöskentely
– suunnitelman visualisointi ja dokumentointi
Stragiasuunnittelun käynnistys:
Varaa strategiasuunnittelun käynnistys allaolevalla lomakkeella tai lähettämällä sähköposti osoitteeseen jesse.soininen@likeminds.fi